FAQ's


Algemeen

  • Dat is een terechte vraag: Waarom een nieuwe site?

    Onze site
    Er is niets mis met de site van de Marekerk, zoals deze de afgelopen jaren was. En zeg nu zelf, eigenlijk zie je niet eens zoveel verschil tussen hoe het was en hoe het is geworden.
    Toch was het nodig om de hele site opnieuw op te zetten,  want...

    Waarom
    In de tijd van de corona lockdown bleek er een grote behoefte om digitaal met elkaar te kunnen communiceren. Platforms als Facebook, WhatsApp en Instagram geven je helaas niet altijd het gevoel dat je informatie veilig is of echt privé en ze gebruiken je zoekgedrag voor reclamedoeleinden.
    Doorslaggevend was echter de verplichting om je tijdens de coronacrisis te registreren voor het bezoeken van de diensten. Een kleine afvaardiging van de kerkenraad boog zich over dit probleem en kwam uit bij KerkSPOT en de bijbehorende app Mijn Gemeente. In dit programma kwam de vervulling van alle wensen bij elkaar.

    Besloten en beveiligd
    Toegegeven, de registratie voor de kerkdiensten doen we nog even via https://meevieren.nl/marekerkleiden, totdat we ook die functionaliteit in Mijn Gemeente = Mijn Marekerk, hebben ingericht, uitgetest en vrijgegeven. We gaan niet over één nacht ijs.
    Maar wat nu al wel kan, is dat iedereen zelf kan inloggen op Mijn Marekerk en via besloten groepen met elkaar kan communiceren.

    Registratie voor Mijn Marekerk
    Je vraagt zelf een registratie aan via de site onder Mijn Marekerk en vervolgens wordt jouw aanvraag in behandeling genomen. Als we jou of u (her)kennen dan bevestigen we de aanvraag en wordt er een login voor je aangemaakt. Het systeem verzendt een mailtje naar het door jou opgegeven e-mailadres met daarin een ingewikkeld wachtwoord. Dat wachtwoord kan je zelf via jouw persoonlijke menu wijzigen in iets wat jij gemakkelijker onthoudt (maar aan niemand vertelt).

    Jouw betrokkenheid en onze eigen app
    Jij bent waarschijnlijk betrokken in een of andere activiteit in de gemeente. Zo zitten wij als Marekerkers nu eenmaal in elkaar: jong of oud, je hoort altijd wel ergens bij. Een huiskring, een werkgroep, als leider of deelnemer van een activiteit, of 'gewoon bezoeker' maar je voelt je betrokken en je wil geïnformeerd worden en blijven via de Weekbrief/Nieuwsbrief.
    Door je te registreren krijg je toegang tot 'jouw groepsactiviteiten' onder jouw persoonlijk menu 'Mijn Groepen'. En daar kan je met elkaar communiceren, bijvoorbeeld net als in de WhatsApp-groep van de gemeente maar dan binnen onze eigen omgeving, de mobiele app Mijn Gemeente (die je kunt downloaden via de App Store of Play Store), en vrij van reclames.
    Het zal natuurlijk even wennen zijn, maar je zult snel niet meer anders weten en hopelijk ook niets anders meer willen dan deze eigen 'community'. Alles binnen onze eigen app: de Weekbrief, jouw roosters, kringcommunicatie, jeugdinfo, de liturgie... bedenk het zelf maar en we gaan vervolgens zoeken naar de beste oplossing. Dus... niet klagen maar vragen, dan komen we samen weer een stap verder.

    Vliegende start
    Let op: we zijn nog hard bezig met de verdere inrichting, uitbreiding van opties en het klaarmaken van Antwoorden op Veelgestelde vragen.

    Heb je een vraag stel die dan, bijvoorbeeld op het speciale e-mailadres van de ContentBeheerderMareKerkApp: cbmkapp@gmail.com
    Maar ook een beetje geduld met ons dus, want het blijft vrijwilligerswerk en dat is mensenwerk.
    Daarnaast is de leverancier ook nog bezig om de onderliggende techniek steeds verder te verbeteren.
    Als het goed is merk je niets van het werk achter de schermen maar wel van de steeds betere resultaten die automatisch op de site en in de app worden doorgevoerd.

    Ten slotte
    En dan even dit: de oude site-beheerders denken en doen nog steeds mee. En daar zijn we erg blij mee.

    Samen zijn we sterk, in Gods werk en kerk. 

    .....................

    N.B.: wil je meer weten over de organisatie achter deze app, kijk dan op www.kerk-spot.nl

Registreren en Inloggen

    1. Je vraagt zelf een registratie aan via deze site via het kopje Mijn Marekerk, bovenaan de pagina.
    2. Vervolgens wordt jouw aanvraag in behandeling genomen.
    3. Als we jou of u (her)kennen dan bevestigen we de aanvraag en wordt er een login voor je aangemaakt.
    4. Het systeem verzendt dan een mailtje naar het door jou opgegeven e-mailadres met daarin een ingewikkeld wachtwoord.
    5. Dat wachtwoord kan je als je hebt ingelogd zelf via jouw persoonlijke menu wijzigen (jouw naam staat nu bovenaan de pagina, waar eerst Mijn Marekerk stond)
      Wijzig dat wachtwoord in iets wat jij gemakkelijker onthoudt (maar aan niemand vertelt).

    Als er bovenaan de pagina Mijn Marekerk staat, dan ben je niet ingelogd.
    Als je bent ingelogd, dan staat jouw naam bovenaan de pagina en zie je ook meer menu-items staan van onderdelen die zijn afgeschermd voor niet-geregistreerde site-bezoekers.

  • Er zijn twee mogelijkheden om je wachtwoord te wijzigen:
    1. Je vraagt een nieuw wachtwoord aan. Dan ontvang je na enige minuten een mailtje op het door jou ingestelde e-mailadres met daarin een door het systeem gegenereerd ingewikkeld wachtwoord.
    2. Je bent ingelogd met je oude wachtwoord en gaat in jouw persoonlijk menu naar de optie: Wachtwoord wijzigen, waar je eerst je oude wachtwoord moet invullen en vervolgens 2x je nieuwe wachtwoord invult.

    In de eerste situatie krijg je dus een ingewikkeld, een moeilijk te onthouden wachtwoord, maar dat mag je zelf wijzigen in de tweede optie.
    In de tweede situatie kan je een wachtwoord instellen, dat je zelf verzint, maar wat wel aan een paar voorwaarden moet voldoen:
    - Minstens één letter
    - Minstens één hoofdletter
    - Minstens één getal
    - Minstens één special karakter
    - Minstens 8 karakters

    Het is wel verstandig om een voor anderen niet eenvoudig te achterhalen wachtwoord te bedenken, maar wat voor jou wel makkelijk is te onthouden.

  • Tijdens de aanmelding zie je zowel het invulveld Roepnaam als Voornaam staan. Dat is verwarrend, maar dat kunnen we (nog) niet veranderen.
    Wij gebruiken in de praktijk alleen het veld Roepnaam. Dat wordt ook getoond in de lijstweergave van geregistreerde mensen.
    Het programma kan echter ook worden gebruikt voor een volledige Ledenadministratie, maar wij gebruiken het alleen als communicatieplatform binnen de gemeente. Voor een Ledenadministratie is het wel gewenst om ook de Geboortenamen te kunnen vastleggen, en daarvoor is het veld Voornaam (eigenlijk dus: voornamen) beschikbaar.